2010. augusztus 17., kedd

Hűtött lángos


Nem olyan régen már írtam az orosházi káposztás lángosról, de aztán utazgattunk egy kicsit - mint már jeleztem a Partiumban - s volt alkalmam, hogy lángos szenvedélyemnek ismét hódoljak. Három féle lángost ettem utunk során: 1. Érbogyoszlón a LAPÓTYÁT kóstolgattam, ami nem más, mint bőven mért főtt krumpli, kevés liszttel elkeverve, s aztán olajban kisütve. Nem rossz, de nekem sok volt benne a krumpli. S közben eszembe jutott, hogy ki kellene próbálni ezt a lángosfélét oly módon, hogy az főtt és összetört krumplihoz dinsztelt hagymát is adnánk, s azt keverni el a liszttel, sózni, borsozni, majd ezt követően kisütni. Eldöntöttem: kipróbálom!; aztán Nagybányán a piacon ettem sima lángost, elment, de egy elég volt belöle (nem kerek, hanem hosszan elnyújtott formája volt, mintha egy szelet főzőtökre formálták volna az alakját!; 3 Nagykárolyban a piacon van egy lángossütő, s ott káposztás lángost vett a nejem. Bár ne tette volna! Savanyú káposztával volt töltve, de a káposzta a hordóban? (mert a télről maradt - gondolom - ) megengedte magát, már puha volt, s ízre is töppedt-kicsit poshadt? inkább. Így egy időre elment a kedvem a vásári lángosoktól.
A tegnap este mégis rámjött a lángoséhség, s valahol olvastam (nem találtam így emlékezetből készítettem) egy gyors és egyszerű lángos receptet. Mondjuk 10 púpozott nagykanálnyi lisztet, egy negyed csomag morzsolt friss élesztővel, egy kis langyos vízzel és langyos tejjel jól elkeverünk egy tálban már el is készültünk vele. Tegyünk bele sót, mert én kifelejtettem. Egy kicsit puha tésztamasszát kaptunk, majdnem olyan mint a sűrű galuskatészta. Öt percnyi alapos keverés után kevéske olaj hozzáadásával szép sima lett, elegyengettem az egészet a tálban, s betettem a hűtőbe. Reggelre nagyon szépen megkelt, lisztezett kanállal kis darabkákat tettem a gyuródeszkára vagy lehet egy lisztezett tálcára is. Széthúzogattam, alá lisztet hintettem, formázgattam, miközben a serpenyőben olajat forrósítottam. Ebbe zutty bele a lángoskát! Gyönyörűen kisült, s aztán lehetett hamizni. Nem is gondoltam, hogy ilyen egyszerűen, s ilyen jól fog sikerülni!
Most már kipróbálom a magam készítette káposztás lángost, a maradék tésztát visszatettem a hűtőbe, mert holnap is jó lesz még (olvastam, hogy hűtőben így tartható néhány napig!), de addig dinsztelek egy kevés édeskáposztát, amit borssal meghintek, a lángostészta egyik felére káposztát teszek, aztán ráhajtom a másikat, s olajban megsütöm. Remek lesz!
Kis lángostörténetA lángos a magyar konyha hagyományos, lágy kelt tésztából sült lepénye. A feltételezések szerint a török hódoltság idején került hozzánk, de van olyan verzió is, hogy ókori római eredetű. Főként piacon, strandon vagy gyorsbüfében árulják Magyarországon, de Románia, Szlovákia és Szerbia magyarlakta vidékein is kapható. Magyar hatásra terjedt el Ausztriában és Csehországban is. A hírek szerint Angliában is próbálkozik nem régóta egy magyar fiatalember a lángos elterjesztésével
RECEPT: A MAGYAR LÁNGOS
Hozzávalók: 50 dkg liszt (fele darás, fele sima) , 2 darab tojás nagysagú krumpli , 1 dkg só , 3 dkg élesztő , 1 dl tej ,1 tojás
1 kávéskanál vaj , 1 csipet cukor
Elkészítés:A krumplit héjában, sós vízben megfőzzük, majd krumplinyomón átnyomjuk. Az élesztőt a tojással, vajjal, csipet cukorral felfuttatjuk a langyos tejben. A lisztet átszitáljuk, hozzáadjuk a sót, majd a krumplit és a tejben futtatott élesztőt. Kalácstésztává dolgozzuk, majd kelni hagyjuk fél órát. Ha már megkelt, tojásnál nagyobb cipókra osztjuk, és lisztezett deszkára rakva még rövid ideig kelesztjük. Közben a serpenyőben olajat hevítunk. A deszkán megkelt cipókat kisebb palacsintákra húzzuk ki. Forró, bő olajban kisütjük. A kész lángost kiszedjuk, hagyjuk lecsepegni. Forrón tálaljuk, sót külön kínálunk hozzá. Tálalhatjuk fokhagymával, ketchuppal, reszelt sajttal, tejföllel, mindenkinek a fantáziájára bízom.

A hűtött lángos itt!

Nincsenek megjegyzések: